Jarosław Bręk

Urodził się w 1977 roku w Poznaniu. W latach 1984–1996 śpiewał w „Poznańskich Słowikach” prof. Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Na zakończenie studiów został wyróżniony medalem Magna Cum Laude dla najwybitniejszego absolwenta. Jest laureatem wielu nagród na konkursach wokalnych w Dusznikach-Zdroju (1998), Barcelonie (1999), Vercelli (1999) i Lizbonie (2000). W roku 1999 i 2000 był nominowany do Paszportu Polityki w dziedzinie muzyki, nagrody przyznawanej przez tygodnik „Polityka”.

Do ważniejszych jego osiągnięć zaliczyć należy: wykonanie Stabat Mater| K. Szymanowskiego w Oviedo, Gijón, Düsseldorfie oraz Katedrze Notre Dame w Paryżu, udział w IX Symfonii L. van Beethovena pod dyr. Jacka Kaspszyka, występ podczas koncertu Requiem dla Dzieci Ulicy w Berlinie, a także Gali Moniuszkowskiej w Operze Lwowskiej, udział w Des Knaben Wunderhorn G. Mahlera, po raz pierwszy wykonywanym w całości w Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonanie IX Symfonii L. van Beethovena na krakowskim Rynku Głównym pod batutą Jerzego Maksymiuka, występ z Teresą Żylis-Garą podczas koncertu dla Czerwonego Krzyża w Monte-Carlo, wykonanie Pasji wg św. Jana J. S. Bacha w Amsterdamie, udział w Requiem G. Fauré na krakowskich Błoniach pod dyr. Thomasa Sanderlinga, prawykonanie Sinfonii de motu W. Kilara pod dyr. Antoniego Wita na inaugurację XV Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie, udział w Ein Deutsches Requiem J. Brahmsa w Tonhalle w Zurichu oraz Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyr. Antonio Ros-Marby, udział w koncercie jubileuszowym z okazji 70-lecia urodzin Jerzego Maksymiuka, nagranie Dies irae K. Pendereckiego oraz Stabat Mater K. Szymanowskiego pod dyr. Antoniego Wita dla firmy Naxos.

Jarosław Bręk śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Rosji, Francji, Monaco i Szwajcarii. Jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej (m.in. Don Giovanni w operze W. A. Mozarta, Hrabia Almaviva w Weselu Figara W. A. Mozarta, partia tytułowa w Jephte M. Monteclaira, Plutone w Euridice J. Periego i inne). Współpracuje z Operą Narodową w Warszawie (Don Profondo w Podróży do Reims G. Rossiniego pod dyr. Alberto Zeddy, Abbot w Curlew River B. Brittena) i Teatrem Wielkim w Poznaniu. Występował w takich salach, jak Palau de la Música de Valencia, Tokyo Bunka Kaikan, Kyoto Concert Hall, Muzeul National George Enescu w Bukareszcie. Często zapraszany jest do udziału w prawykonaniach dzieł współczesnych (m.in. Msza warszawska A. Kurylewicza pod dyr. Antoniego Wita, Męka Pańska K. Knittla pod dyr. Agnieszki Duczmal), a także w recitalach pieśniarskich (Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Zamek Królewski w Warszawie, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Sala Chełmońskiego w krakowskich Sukiennicach).