Katarzyna Trylnik

Ceniona polska sopranistka. W 1999 ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Haliny Słonickiej otrzymując przyznane wówczas po raz pierwszy najwyższe odznaczenie uczelni Medal Magna Cum Laude. Edukację muzyczną rozpoczęła już w wieku sześciu lat od nauki gry na fortepianie. Jeszcze jako uczennica szkoły muzycznej w Opolu otrzymała II Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu.

Laureatka wielu prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych między innymi na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (Nagroda Specjalna, 1997), XXXII Międzynarodowym Konkursie im. Antonina Dvořáka w Karlovych Varach (II Nagroda, 1997), III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (III Nagroda, 1998). Finalistka XLII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Tuluzie i VII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Bilbao.

W swoim bogatym repertuarze ma wiele operowych partii sopranowych między innymi z Carmen Bizeta, Rusałki Dvořáka, Fausta Gounoda, Juliusza Cezara Haendla, Jasia i Małgosi Humperdincka, Flisa i Verbum nobile Moniuszki, Koronacji Poppei Monteverdiego, Traviaty Verdiego, Cyganerii i Turandot Pucciniego, Dydony i Eneasza Purcella, a także partie z oper Mozarta, takich jak Don Giovanni, Cosi fan tutte, Czarodziejski flet i Wesela Figara.

Rola Zerliny w Don Giovannim Mozarta była debiutem artystki na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (2002). Zaowocowało to trwającą do dziś współpracą z najważniejszym polskim teatrem operowym: Lisette w La rondine Pucciniego (2003), Prilepa w Damie Pikowej Czajkowskiego (2004), Kapłanka w Aidzie Verdiego (2005), Papagena w Czarodziejskim flecie Mozarta (2006), Pamina w spektaklu dla dzieci W krainie Czarodziejskiego Fletu (2007), Musetta w La boheme Pucciniegio (2007) i Basia w Zabobonie, czyli Krakowiakach i Góralach Kurpińskiego (2007).

W kwietniu 2008 roku Artystka zadebiutowała jako Mimi w La boheme pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. W maju 2008 wykonała partię Jemmy w koncertowej wersji opery Wilhelm Tell pod batutą Willa Crutchfielda w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

W marcu 2009 po raz pierwszy wystąpiła w partii Micaeli w Carmen pod dyrekcją Łukasza Borowicza (Teatr Wielki - Opera Narodowa).

18 września 2009 Artystka uczestniczyła w wykonaniu oratorium Haydna Stworzenie świata pod dyrekcją Maestro Tadeusza Wojciechowskiego w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a 27 września zaśpiewała partię Zosi w koncertowym wykonaniu opery Flis Stanisława Moniuszki pod dyrekcją Łukasza Borowicza - inauguracja sezonu artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej. Koncert był transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia.

Katarzyna Trylnik występowała także w teatrach operowych Bremy, Monachium i Frankfurtu. Śpiewała na scenach i estradach Augsburga, Dubaju, Moskwy (Teatr Bolszoj), Münster, Paryża, Wilna i na Sycylii oraz w większości polskich filharmonii i sal koncertowych (wśród ostatnich występów wymienić warto udział artystki w wieczorze inaugurującym sezon artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej 2007/08 w partii Nannetty w Falstaffie Giuseppe Verdiego – koncert zarejestrowany został przez Polskie Radio). Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Kai Bumann, Łukasz Borowicz, Tomasz Bugaj, Stanisław Fiałkowski, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Michał Nesterowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Grzegorz Nowak, Marek Pijarowski, Jerzy Salwarowski, Ruben Silva, Antoni Wicherek, Antoni Wit i Tadeusz Wojciechowski, oraz z cenionymi reżyserami – m.in. Martą Domingo, Achimem Freyerem, Januszem Józefowiczem i Mariuszem Trelińskim.

W nieustannie poszerzanym repertuarze oratoryjno-kantatowym Katarzyny Trylnik, obejmującym muzykę od epoki baroku po utwory współczesne, mieszczą się m.in. dzieła Bacha, Beethovena, Brücknera, Dvořáka, Mahlera, Mozarta, Rossiniego i Szymanowskiego.